اواپراتور یخچال چیست؟ ۳ علت یخ زدن اواپراتور یخچال

اواپراتور یخچال


اواپراتور چیزی نیست که زیاد باهاش سروکار داشته باشیم و چه بسا خیلی از ما حتی اسمش رو نشنیده باشیم. این تکه که در داخل یخچال پیمان داره یکتا از اجزای اصلی نمایندگی تعمیر یخچال ال جی سیکل سرمایش یخچاله. اگه این نام رو از تعمیرکار یخچالتون شنیده باشید شاید براتون سوال شده باشه که این تکه چیه؟ چه کاربردی داره؟ چطوری ویران میشه و علائم خرابیش چیه؟

برای پذیرش به این سوالات در این نوشتار با ما همراه باشید الی همه چیز رو درباره اواپراتور یخچال بهتون آموزش بدیم.


سیکل سرمایش یخچال چگونه است؟

برای اینکه درک بهتری از فن اواپراتور یخچال پیدا کنید لازمه راجع به سیکل گازی یخچال بدونید.

یخچال فریزرها برای ایجاد سرمای مطلوب از سیستم نسبتا پیچیده ای برخوردارن. اونها حائز یک سیکل گازی هستند, یعنی گاز مبرد درون یک چرخه در جریانه. این سیکل از تعداد زیادی تکه که وظایف مختلفی دارن تشکیل شده.


پخش‌کننده صوت

00:00

00:00

برای افزایش یا کاهش صدا از کلیدهای بالا و زیر کاربرد کنید.

با هم این چرخه رو از کمپرسور یا موتور رسیدگی میکنیم:


موتور یا کمپرسور قلب تپنده این سیکله و با انبساط و انقباض گاز درون موتور چرخه گازی شکل میگیره.

حتما میدونید که اگه گازی منقبض, یعنی فشرده بشه, تنگنا و دمای اون به خاطر افزایش جنبش ملوکولی گازها, افزایش پیدا میکنه. یعنی گاز با خپگی و دمای بالا از موتور خارج میشه.

 


بعد از سپری کردن مسیر کندانسور که مسیری پرپیچ و خم هست, گاز , حرارت و خفگی بالای خودش رو از دست دیتا و به سمت فیتر درایر حرکت میکنه.

در این مرحله گاز, ناخالصی و نم خودش رو از دست میده (فیلتر درایر این ناخالصی رو به خودش جذب میکنه) و به سمت مرحله بعد جنبش میکنه.

 


 لوله مویی مرحله بعدی سیکل گازی ماست. لوله ای بسیار باریک که خفگی در اون خیلی پایینه.

 


در مرحله بعدی لوله مویی به اواپراتور یخچال متصل میشه. گاز با فشار ناچیز و دمای ترازمند به درون اواپراتور پاشیده میشه. حالا حتما براتون سوال قبل میاد که گاز چطور با فشار ذیل به تو اواپراتور پاشیده میشه؟

اجازه بدید با یه مثال این سوژه رو شفاف کنیم.

 


هنگام آبیاری به وسیله شلنگ, اگه انگشتتون رو روی سر شیلنگ بگیرید و گذرگاه برونرفت آب رو کوچک کنید, آب بصورت پودری به اختناق بسیار به هوا پاشیده میشه. لوله مویی هم دقیقا مثل شیلنگ عمل میکنه. با این تفاوت که گاز به داخل اواپراتور پاشیده میشه. همین پاشش باعث جذب نم و گرمای پیرامون میشه.


جالبه بدونیدسرما چیزی نیست که بشه تولیدش کرد و به راستی یخچال فریزر برودت تولید نمیکنه، بلکه گرمای محیط رو به خود جذب و در نبود گرما, برودت برپایی میشه. در واقع اواپراتور وظیفه جذب حرارت و نم تو کابین یخچال فریزر رو داره.


 


در پیوستگی این سیکل, گاز از اواپراتور خارج شده و بدست لوله مکش به موتور باز میگرده.

تا اینجا کوشش کردیم سیکل گازی یخچال رو مختصرا روشنگری بدیم تا بتونید درک بهتری از اواپراتور و کاربردش داشته باشید. حال به موضوع اصلی یعنی اواپراتور بر میگردیم.

فن اواپراتور یخچال چیست؟

اواپراتور از تعدادی لوله مارپیچ که در یک جداره پیمان دارن ساختن شده. این لوله ها و جداره در واقع سطوح انتقال حرارت هستند که در اون ها مایع مبرد یا همان گاز یخچال با دریافت حرارت از مکان و محصولات, تبخیر میشه و همین فرمایش مایه سرد شدن فضای یخچال میشه.

اواپراتور یا تبخیر کننده بعد از لوله مویی قرار داره و خفقان در اون تدریجا زیر میاد. فشار زیر دمای جوش مبرد رو ذیل میاره و مایع به راحتی بخار میشه. با این شغل مقدار زیادی گرما از محیط اطراف ۵ علت ساده درباره همه یخچالها


انواع اواپراتور

در بخش خانگی اواپراتور ها به چند بخش بخش میشن:


 پوسته‌ای یا صفحه‌ای مشابه یخچال فریزر

قفسه‌ای مانند بعضی فریزرها

پره دار یا رادیاتوری همانند یخچال فریزرهای بدون برفک

اواپراتورهای صفحه‌ای

اواپراتورها صفحه‌ای از لوله های مارپیچ بلند، واقع در بین دو صفحه تشکیل شدن. انتهای این صفحات فلزی در خاتمه به هم جوش می خورن. اسم دیگه این اواپراتور ها تریزون هست و بهدلیل آسانی در تمیز شدن به طور وسیعی در یخچال ها و فریزر ها بهره‌گیری میشن.


اواپراتورهای قفسه‌ای

این اواپراتورها از لوله‌ مارپیچ بلندی ساختن شدن که توسط پره‌های عمود به آنها محکم میشن. این اواپراتورها به چهره گنجه قفسه طبقات فریزرها رو تشکیل میدن و سرما رو به صورت تماسی انتقال می دن.


اواپراتورهای پره‌دار

این نوع اواپراتورهای یخچال برای بالا بردن بهره وری سرماسازی تولید شدن و از لوله های مارپیچ بلندی ساخته میشن که پره‌هایی روی اون نصب شده الی با برپایی سطح مقطع بیشتر, جذب نم و حرارت رو بالا ببرن. به این پره ها اصطلاحا فین گفته میشه.


انواع اواپراتور یخچال از عقیده جابجایی هوا

۱. جابجایی هوا بصورت طبیعی

۲. جابجایی هوا بصورت اجباری


اواپراتور با جابجایی هوا بصورت طبیعی:

از این دسته از اواپراتورها در جاهایی بهره‌گیری میشد که احتیاج به سرعت ناچیز هوا بود و فرآورده دست کم نم رو از دست می‌داد. لازم به ذکره که این نوع اواپراتورها منسوخ شدن.


اواپراتور با جابجایی هوا بصورت اجباری:

در این حالت سرمای برپایی شده بدست اواپراتور به وسیله فن به گردش میاد. یعنی فن بکار رفته در محفظه اواپراتور, سرمای ایجاد شده رو به درون کابین یخچال فریزر پرتاب کرده و بهره وری شغل یخچال فریزر افزایش پیدا میکنه. در یخچال فریزر های نوین و معاصر بیشتر از این گونه جابجایی هوا استفاده میشه.

[ بازدید : 9 ]

[ شنبه 27 فروردين 1401 ] 11:21 ] [ آخرین اخبار حوزه تکنولوژی ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]